Groenlinkser Kees Vendrik had De Jager samen met verkeersminister Camiel
Eurlings opgetrommeld.

Concurrentiepositie
Aanleiding waren Eurlings’ recente uitspraken dat hij afschaffing van de
vliegtaks niet uitsluit vanwege de verslechterende concurrentiepositie van
Schiphol.

Vendrik wilde weten of Eurlings’ uitspraken alleen de zijne waren, of gedeeld
worden door het hele kabinet. De Jager zei dat het hele kabinet de zorgen
van de CDA-verkeersminister deelt.

Afschaffen?
Van afschaffing van de vliegtaks is evenwel nog geen sprake, aldus de
staatssecretaris.

Volgens hem is het kabinet "niet voornemens” om de belasting, die sinds
1 juli vorig jaar geldt, af te schaffen.

"We zijn bereid goed te kijken of aanpassing echt noodzakelijk is (...)
om Schiphol concurrerend te houden'', aldus De Jager tegenover de Tweede
Kamer.

Financiële gevolgen
Vertrekkende passagiers betalen 11,25 euro per ticket voor vluchten tot 2500
kilometer. Daarboven geldt een tarief van 45 euro. Het gaat om een
milieumaatregel, die jaarlijks bovendien 350 miljoen euro opbrengt.

Volgens De Jager zal ook worden gekeken wat voor financiële gevolgen een
aanpassing van de vliegtaks heeft. "Die budgettaire opbrengst zul je op een
of andere manier moeten ophalen.''

Volgens Eurlings zullen behalve Schiphol ook andere vliegvelden profiteren van
maatregelen. Hij noemde het wrang dat zij onder druk staan, "terwijl het
vlak over de grens booming business is''.

De bewindsman noemde vorige week al het Duitse Weeze, dat in tegenstelling tot
Schiphol groeit.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl